BLOG PRAWNICZY OD KUCHNI – KILKA PYTAŃ DO REDAKTOR PROWADZĄCEJ Z PORTALU CODOZASADY.PL

Profesjonalne teksty o prawie na blogi dla prawników

BLOG PRAWNICZY OD KUCHNI – KILKA PYTAŃ DO REDAKTOR PROWADZĄCEJ Z PORTALU CODOZASADY.PL

Portal Codozasady.pl zna chyba każdy, kto kiedykolwiek wpisał w wyszukiwarkę jakieś hasło związane z prawem lub przedsiębiorczością. Pomimo, że bywa określany jako blog prawniczy, to – jak wyjaśniła nasza rozmówczyni – Codozasady.pl jest opiniotwórczym portalem prawniczym, będącym jednocześnie zarejestrowanym tytułem prasowym.

Podobnie jak dwa blogi – HRlaw.pl Blog prawa pracy oraz newtechlaw.pl Blog prawa nowych technologii powiązany jest z kancelarią Wardyński i Wspólnicy, jedną z największych niezależnych kancelarii w Polsce. Kancelaria prowadzi również stronę poświęconą prawnym aspektom pandemii (AgainstCovid.law), a także żywy komentarz do nowego Prawa zamówień publicznych (komentarzpzp.pl).

Nawet jeżeli dopiero co otworzyłeś swoją kancelarię, a Twój blog prawniczy ma zaledwie kilka postów, to koniecznie powinieneś zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi prowadzenia tak bogatej działalności publikacyjnej. Niech zdobyta wiedza stanowi dla Ciebie źródło inspiracji i motywacji do działania. Bo w końcu kto by nie chciał, aby przetłumaczenie na język angielski artykułu z jego bloga było jednym z zadań na egzaminie na tłumacza przysięgłego?

1. Ile czasu w tygodniu poświęcają Państwo na pisanie bloga?

Trudno to oszacować. Mamy ponad stu prawników, pięć czasopism internetowych (codozasady.pl, newtech.law, hrlaw.pl, komentarzpzp.pl, AgainstCovid.law), a wszyscy ci prawnicy mogą publikować na łamach każdego z tych portali/blogów, gdy chcą skomentować jakiś aspekt prawnej rzeczywistości. W sumie publikujemy kilkaset artykułów rocznie.

2. Jak często publikują Państwo wpisy na blogu?

Co tydzień ukazuje się średnio 5-10 artykułów, wliczając wszystkie nasze portale/blogi.

3. Ile razy w tygodniu publikują Państwo posty w mediach społecznościowych

Publikujemy tylko na LinkedInie, średnio 1-2 posty dziennie.

4. Czy zaobserwowali Państwo większe zainteresowanie po publikacjach wpisów na Facebooku, Instagramie? Jeżeli tak, to po jakim czasie?

Nie publikujemy na Facebooku ani Instagramie.

5. Czy w ramach swojego bloga wysyłają Państwo newsletter?

Tak.

6. W jaki sposób promują Państwo newsletter?

W widocznym miejscu na stronie jest zachęta do zapisania się na newsletter. Nie prowadzimy innych działań promocyjnych.

7. Czy piszą Państwo samodzielnie czy korzystają z pomocy aplikanta i/lub copywritera?

Artykuły są pisane przez prawników, zarówno młodszych (studentów i aplikantów), jak i tych z wieloletnim doświadczeniem. Stawiamy na specjalistyczne, pogłębione treści, odzwierciedlające wieloletnie doświadczenie zawodowe autorów, dlatego nie korzystamy z pomocy copywriterów. Wszystkie teksty podlegają za to obróbce redakcyjnej, żeby były poprawne językowo i łatwe do zrozumienia dla nieprawnika. Od lat przestrzegamy zasad prostego języka (nasze hasło to „Skomplikowane kwestie prawne opisujemy w sposób jasny i przystępny”).

8. Czy ustalili Państwo na początku strategię prowadzenia bloga (dla kogo będzie i o czym będzie)?

Oczywiście. Opisaliśmy ją na stronie http://www.codozasady.pl/o-portalu/ W skrócie: „Piszemy o ciekawych orzeczeniach sądów polskich i unijnych, wprowadzanych i planowanych zmianach przepisów, a także tych niuansach prawa, które mogą mieć szczególnie istotne przełożenie na działalność gospodarczą”.

9. Czy posiadają Państwo wiedzę z zakresu marketingu internetowego (czy uczestniczyli Państwo w szkoleniach lub kursach z tego zakresu)?

Za prowadzenie naszych blogów/portali odpowiada zespół komunikacji i rozwoju, który oczywiście ma taką wiedzę.

10. Czy współpracują Państwo ze specjalistami od SEO i pozycjonowania?

Nie. Sami dbamy o to, by nasze treści spełniały wymogi SEO, jeśli chodzi o ich długość, oryginalność, prostotę języka i stopień nasycenia słowami kluczowymi.

11. Proszę opisać jakie korzyści dostrzegają Państwo dla siebie lub swojej Kancelarii z prowadzenia bloga?

Misją naszej kancelarii jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a prowadzenie blogów i portali pozwala nam realizować tę misję. Nasze publikacje są też oczywiście źródłem klientów – nawet artykuły sprzed wielu lat, które wciąż mają czytelników. Budują też rozpoznawalność kancelarii. Opublikowane przez nas treści bywają też przedrukowane przez inne media, również drukowane. Widzimy też, że są udostępniane na forach internetowych i na Facebooku. Tłumaczenie jednego z artykułów z Codozasady.pl było kiedyś nawet jednym z zadań na egzaminie na tłumacza przysięgłego języka angielskiego.

Nie da się ukryć, że dla większości kancelarii opisywane rozwiązania wciąż pozostają w sferze celów, do których należy dążyć (bo przecież nie marzeń, które mają to do siebie, że często marzeniami pozostają 🙂 ). Niemniej jednak wiedza na temat tego dokąd wytrwałość i ciężka praca potrafią doprowadzić z pewnością pomogą przezwyciężyć te trudniejsze chwile, które spotykają przecież każdego, niezależnie od tego ilu ma klientów i z jak wieloma problemami prawnymi musi się zmierzyć.

Bardzo dziękujemy pani redaktor Justynie Zandberg-Malec za jakże cenne informacje, a przede wszystkim – za uchylenie rąbka tajemnicy na temat tego jak wygląda tworzenie treści do Internetu w ramach tak dużej Kancelarii.

Przypominamy, że w ramach cyklu „Blog prawniczy od kuchni” pojawił się wywiad z mecenas Karoliną Georges-Towalską, a już niedługo kolejni prawnicy zdradzą jak w ich przypadku wygląda blogowanie od kuchni. Zapraszamy!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *