JAK PISAĆ TEKSTY, KTÓRE WZBUDZĄ ZAINTERESOWANIE CZYTELNIKÓW? REGUŁA 8 KROKÓW

Profesjonalne teksty o prawie na blogi dla prawników

JAK PISAĆ TEKSTY, KTÓRE WZBUDZĄ ZAINTERESOWANIE CZYTELNIKÓW? REGUŁA 8 KROKÓW

Nie będziemy odkrywać Ameryki – aby odnieść sukces w prawniczej blogosferze musisz wiedzieć jak pisać teksty, które wzbudzą zainteresowanie czytelników. To podstawa.

Aby stworzyć dobry tekst, czyli taki, który zachęci czytelnika do skorzystania z Twojej usługi, zastosuj regułę 8 kroków:

KROK 1. Ustal kim jest Twój idealny klient?

KROK 2. Zdefiniuj jego największy problem i ustal w jaki sposób oferowana przez Ciebie usługa może go rozwiązać (tzw. logika monetyzacji).

KROK 3: Przeprowadź analizę konkurencji – prześledź inne blogi i sprawdź jak blogujący prawnicy rozwiązują problemy podobne do tych, z jakimi zmaga się Twój idealny klient.

KROK 4: Wykonaj analizę słów kluczowych, które powinny znaleźć się w twoim tekście.

KROK 5: Wybierz odpowiedni tytuł.

KROK 6: Napisz post uwzględniając odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych.

KROK 7: Zrób konwersję posta poprzez pop-up (tj. wyskakujące okienko) z ofertą zapisu na newsletter oraz formularzem do zapisu.

KROK 8: Promuj post w mediach społecznościowych.

KROK 1

Kim jest Twój idealny klient? 

znak zapytania zapisany kredą na tablicy

Aby lepiej zrozumieć do czego potrzebny Ci idealny klient poznaj historię Ewy.

Ewa ma 33 lata i powadzi kancelarię adwokacką. Przez kilka lat wytrwale pracowała, aby utrzymać się na rynku. Kiedy w końcu jej sytuacja się ustabilizowała, postanowiła pójść o krok dalej i dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem za pośrednictwem bloga. Chciała w ten sposób zdywersyfikować swoje źródła przychodu i zacząć zarabiać na blogu.

Ewa zabrała się do pracy z typową dla siebie werwą i entuzjazmem. Zleciła wykonanie strony internetowej i bloga, za co zapłaciła 3000 zł. Zaczęła robić zdjęcia i codziennie wrzucała je na swój fanpage na Facebooku i Instagramie.

Przede wszystkim jednak Ewa poświęcała mnóstwo czasu na pisanie. Wydawało jej się, że dobrze wie jak pisać teksty które wzbudzą zainteresowanie. Uznała, że aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców powinna pisać o wszystkim – trochę prawa karnego, trochę cywilnego, od czasu do czasu rodzinne, z rzadka prawo pracy i podatki.

Po czterech miesiącach intensywnej pracy odezwały się do niej dwie osoby, które oczekiwały krótkiej porady prawnej. Oczywiście darmowej.

Mimo znacznego zaangażowania i publikowania postów dwa razy w tygodniu oraz promowania ich w mediach społecznościowych wciąż niewiele osób wchodziło na jej bloga. Wcześniej Ewa korzystała z mediów społecznościowych do celów prywatnych i wydawało jej się, że się na tym zna. Teraz dotarło do niej, że się myliła. A co najgorsze – nie wiedziała, co robi źle. Rozważała nawet skorzystanie z usług specjalisty, ale nie było jej stać na wydanie kilkuset złotych na taką pomoc.

Jak myślisz, jaki był podstawowy błąd Ewy?

Przede wszystkim Ewa nie zdefiniowała do kogo tak naprawdę skierowany jest jej blog. Czy też inaczej – kto jest jej idealnym klientem. W konsekwencji pisała o wszystkim i dla wszystkich, co okazało się błędem.

KROK 2

Ustal jaki jest największy problem Twojego idealnego klienta i w jaki sposób Twój produkt lub usługa może go rozwiązać (tzw. logika monetyzacji) 

młody chłopak w kapturze jak pisać tekssty, które zainteresują czytelników

Załóżmy, że wiesz już kto jest Twoim idealnym klientem, czyli wiesz, dla kogo chcesz pisać. Co zrobić z tą wiedzą? Przede wszystkim:

  1. ustal, jaki jest główny problem Twojego idealnego klienta,
  2. określ jego rozwiązanie,
  3. zastanów się jak Twój produkt lub usługa może go rozwiązać (na tym właśnie polega logika monetyzacji 🙂 ).

Wszystkie odpowiedzi na ww. pytania powinny być maksymalnie konkretne i sprecyzowane.

Powracając do przykładu Ewy – załóżmy, że Ewa uznała, że jej idealnym klientem jest młoda mama, z którą rozwiązano umowę o pracę w trakcie urlopu macierzyńskiego (dla ułatwienia nazwijmy ją Iza). Największym problemem Izy jest zatem obawa przed bezrobociem.

Iza zastanawia się czy jej zwolnienie z pracy jest zgodne z prawem. Postanawia zwrócić się do Ewy z prośbą o udzielenie porady prawnej. Przedtem jednak stara się znaleźć odpowiedź na nurtujące ją pytania na własną rękę.

KROK 3

Ustal jakie tematy najbardziej interesują Twoją grupę docelową (tj. Twoich idealnych klientów) poprzez analizę konkurencji 

kobieta siedząca na kanapie pisze na laptopie

Obraz free stock photos from www.picjumbo.com z Pixabay

Zanim Iza uda się po poradę prawną do Ewy szuka odpowiedzi w Internecie. Postaw się w miejscu Izy i zastanów się jakie zwroty wpisałaby do wyszukiwarki, aby znaleźć rozwiązanie dla swojego problemu? Poniżej kilka propozycji:

  1. „zwolnienie z pracy na urlopie macierzyńskim”
  2. „czy zwolnienie na urlopie macierzyńskim jest zgodne z prawem?”
  3. „prawa kobiet na urlopie macierzyńskim”
  4. „wypowiedzenie umowy o pracę w trakcie urlopu macierzyńskiego”

Jeżeli chcesz dobrze wpasować się w potrzeby swoich klientów, musisz myśleć jak oni. Zastanów się więc co Twój klient, który zmaga się z realnym problemem, wpisałby w wyszukiwarkę, aby znaleźć dla siebie rozwiązanie. A potem wpisz w wyszukiwarkę to samo.

Wejdź w pierwszych 10 wyników wyszukiwania i sprawdź jakie z artykuły są najpopularniejsze (mają najwięcej komentarzy, najwięcej osób udostępniło je w mediach społecznościowych itp.), a następnie zastanów się co mógłbyś zrobić lepiej 🙂

KROK 4

Wykonaj analizę słów kluczowych, które powinieneś zamieścić w swoim poście

Słowa kluczowe to frazy indeksowane przez Google i pozwalające odnaleźć tekst osobom wpisującym je w wyszukiwarce.

Aby Twój tekst znalazł się na wysokiej pozycji w Google, musi być zoptymalizowany zarówno pod względem technicznym jak i pod względem treści. Tym drugim zajmuje się SEO, czyli Search Engine Optimisation (optymalizacja pod wyszukiwarki).

SEO jest procesem zorientowanym na poprawę widoczności tekstu w organicznych (czyli bezpłatnych) wyszukiwarkach. Za pomocą SEO możesz oddziaływać na czynniki poprawiające ranking i widoczność Twojego tekstu w Internecie.

KROK 5

Wybierz odpowiedni tytuł

Ekran kopmutera jak pisać teksty które zainteresują czytelników

Obraz Werner Moser z Pixabay

Przede wszystkim tytuł posta musi być dostosowany do SEO, czyli powinien zawierać wybrane przez Ciebie słowo (lub słowa) kluczowe – w przypadku Izy będzie to więc „zwolnienie z pracy w trakcie urlopu macierzyńskiego”. Ale to nie wszystko. Równie ważne, aby tytuł był intrygujący i zachęcający do czytania.

Poniżej kilka wskazówek jak stworzyć tytuł, który przyciągnie uwagę czytelników:

  1. Tytuł w formie pytania – „Czy zwolnienie z pracy w trakcie urlopu macierzyńskiego jest zgodne z prawem?”
  2. Tytuł w formie polecenia – „Koniecznie przekonaj się czy zwolnienie z pracy trakcie urlopu macierzyńskiego jest zgodne z prawem!”
  3. Tytuł zawierający liczby – „Rozwiązanie umowy o pracę w trakcie urlopu macierzyńskiego? 5 najczęściej zadawanych pytań”

KROK 6

Napisz post z uwzględnieniem odpowiedniego zagęszczenia słów kluczowych


Obraz Tumisu z Pixabay

Chcesz poznać najprostszą na świecie instrukcję obsługi SEO? Proszę bardzo: wybrane przez Ciebie słowa kluczowe powinny znaleźć się w tytule posta, w pierwszym akapicie, w śródtytułach oraz kilka razy w samym tekście. Oczywiście to znaczne uproszczenie, bo na SEO składa się o wiele wiele więcej. Jednakże już tylko dzięki temu temu Twój tekst łatwiej będzie znaleźć za pośrednictwem Google.

Oprócz wartości merytorycznej optymalizacja pod względem SEO to główne rozwiązanie zagadki pt. jak pisać teksty, które wzbudzą zainteresowanie czytelników.

Wskaźnikiem zoptymalizowanego tekstu pod dane słowo kluczowe jest tzw. współczynnik zagęszczenia słowa kluczowego (keyword density). Innymi słowy jest to liczba danego słowa kluczowego/liczbę wszystkich słów w tekście. 

Jeżeli Twój blog znajduje się na platformie WordPress, do oszacowania „stężenia” słów kluczowych najlepiej wykorzystać wtyczkę Yoast SEO. Jeżeli jeszcze z niej nie korzystasz, koniecznie musisz to nadrobić.

KROK 7

Stwórz pop-up z ofertą zapisu na newsletter

Newsletter jest świetnym narzędziem do budowania relacji z klientami. Aby zachęcić czytelników do zapisania się na newsletter, umieść w tekście pop-up (tj. wyskakujące okienko) wraz z formularzem zapisu na newsletter, za pośrednictwem którego możesz promować swoje nowe posty.

KROK 8

Promuj post w mediach społecznościowych i na forach internetowych

ikony mediów społecznościowych jak napisać tekst który wzbudzi zainteresowanie czetelników

Obraz Thanks for your Like • donations welcome z Pixabay

Świetnie napisany post na blogu to nie wszystko. Teraz musisz sprawić, aby dotarł do jak największej liczby odbiorców. Poniżej kilka podpowiedzi jak to zrobić:

  1. Wyślij do sybskrybentów newsletter z linkiem do posta i krótką „zajawką” zachęcającą do czytania
  2. Opublikuj link z krótkim, zachęcającym opisem na swojej tablicy na Facebooku
  3. Udostępnij link do posta na swoim fanpage’u na Facebooku
  4. Zamieść link do posta na swoim koncie na Twitterze (prywatnym i  biznesowym)
  5. Opublikuj link do posta na swoim profilu LinkedIn (zaktualizuj status)
  6. Dodaj infografikę opisującą zawartość swojego posta na swoim Instagramie
  7. Przypnij infografikę na koncie Pinterest
  8. Poproś znajomych, rodzinę, pracowników itp. o udostępnienie posta na ich tablicach/stronach.

Jak pisać teksty, które wzbudzą zainteresowanie czytelników? Przede wszystkim ustal dla kogo chcesz pisać (czyli zdefiniuj swojego idealnego klienta), a następnie sprecyzuj jego problem i znajdź dla niego rozwiązanie. Wykonaj też analizę słów kluczowych u konkurencji i wpleć je w swój tekst. Na koniec pokaż światu jaki kawał dobrej roboty wykonałeś 🙂

Jeżeli to dla Ciebie zbyt wiele, możesz też skorzystać z naszej bazy tematów postów blogowych z różnych dziedzin prawa. Nasze teksty są pisane przez profesjonalnych prawników, a następnie optymalizowane przez specjalistów od SEO.

Jeżeli zdecydujesz nie na skorzystanie z naszej pomocy gwarantujemy, że Twoim jedynym zadaniem będzie obserwowanie wzrostu słupków ilości wyświetleń Twojego bloga 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *