CONTENT MARKETING W KANCELARII PRAWNEJ, CZYLI JAK STWORZYĆ WPIS NA BLOGA PRAWNICZEGO, KTÓRY PRZYCIĄGNIE KLIENTÓW Z WYSZUKIWAREK

Profesjonalne teksty o prawie na blogi dla prawników

CONTENT MARKETING W KANCELARII PRAWNEJ, CZYLI JAK STWORZYĆ WPIS NA BLOGA PRAWNICZEGO, KTÓRY PRZYCIĄGNIE KLIENTÓW Z WYSZUKIWAREK

Jak stworzyć wpis na bloga prawniczego, żeby przyciągał ruch z wyszukiwarek? Takie pytanie stawia sobie wielu prawników na początku swojej kariery. Szczególnie, że reklama kancelarii prawniczej jest mocno ograniczona przez kodeks etyki zawodowej.

Jak zatem zgodnie z prawem promować kancelarię prawniczą? Tu z pomocą przychodzi nam content marketing – czyli marketing treści – którego głównym zadaniem jest przyciągnięcie na naszą stronę dobrze stargetowanych, potencjalnych klientów. Jednak aby blog przynosił oczekiwane rezultaty, musi być zoptymalizowany pod SEO i odpowiednio prowadzony. W poniższym poście zdradzimy Wam, jak stworzyć wpis na bloga prawniczego, który przyciągnie klientów do Waszej kancelarii 😉

Blog prawniczy = strata czasu?

Komputer, telefon i kubek kawy na drewnianym biurku

Wielu prawników uważa, że prowadzenie bloga prawniczego to strata czasu, bo one po prostu „nie działają”. Znajomy adwokat sam kiedyś taki prowadził, ale – jak się wyraził – „nie spełnił jego oczekiwań”.

Sprawdziłam – faktycznie, prowadził. Karierę prawniczego blogera zaprzestał jednak po 5 (nota bene całkiem interesujących i dobrze napisanych) postach. Tyle mu wystarczyło, aby głosić światu, że blogi w branży prawniczej „się skończyły”. 

Czy mnie to dziwi? 

Ani trochę. 

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że dobrze prowadzony blog może przynieść fenomenalne rezultaty. Aby tak się jednak stało, potrzebne są dwie rzeczy – czas i zaangażowanie. A prawnikom – niestety – tego pierwszego najczęściej brakuje, zaś to drugie przeznaczają na pracę w kancelarii, bo obecny rynek usług prawnych w Polsce jest ekstremalnie wymagający. Stąd też tego zaangażowania nie starcza już na prowadzenie bloga oraz nauki tego jak stworzyć wpis na bloga prawniczego, aby przyciągał klientów z wyszukiwarek.

Stąd tak wiele w blogosferze „porzuconych” blogów pisanych przez prawników. 

Na przeciwległym biegunie są autorzy blogów prawniczych, dla których stanowią one główne źródło pozyskiwania klientów, bądź też stały element promocji kancelarii w Internecie. 

Jeżeli chciałbyś zostać jednym z nich, koniecznie czytaj dalej. Wyjaśnię Ci na czym polega prawniczy content marketing, i pokażę jak stworzyć wpis na bloga prawniczego, którzy przyciągnie klientów z wyszukiwarek. 

Zacznijmy jednak od podstaw. 


Co to jest content marketing?


Content marketing to promocja biznesu (a kancelaria prawna nim jest) za pomocą 

treści (contentu) na blogu i w mediach społecznościowych. 

Podstawowe cele content marketingu to:

  • Przyciągnięcie na stronę internetową i bloga wyłącznie tych czytelników, którzy są w grupie docelowej kancelarii (wszyscy inni również są mile widziani, ale oni nie zostaną Twoimi klientami)
  • Budowa wizerunku kancelarii
  • Budowa relacji z potencjalnymi klientami
  • Sprzedaż

Po co prawnikowi content marketing?

Książki i zeszyt leżące na stole - Jak stworzyć wpis na bloga prawniczego

W wielkim skrócie – po to, aby Twoje starania jakie włożyłeś w stworzenie profesjonalnej strony internetowej i bloga nie poszły na marne. 

To zaskakujące, że z jednej strony niby każdy zdaje sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach zdjęcie mecenasa za wielkim biurkiem, na tle witryny z woluminami w skórzanych oprawach nie robi już na nikim wrażenia, i jest gotów wyłożyć naprawdę sporą kwotę na to, aby jego strona internetowa czy blog wyglądały nowocześnie i profesjonalnie. 

Niestety nawet najpiękniejszy blog czy strona internetowa nie przyciągną klientów, jeżeli nie znajdą oni na nich żadnych interesujących ich treści. 


Jak stworzyć wpis na bloga prawniczego, który przyciągnie klientów z wyszukiwarek?


W pierwszej kolejności powinieneś stworzyć plan tego, co chcesz publikować. 

I od razu bardzo ważna kwestia, o którą już na samym początku potyka się większość prawników – to co chcą publikować często ma się nijak do tego, czego oczekują ich potencjalni klienci. 

Dlaczego? 

Dlatego, że tak naprawdę nie są w stanie precyzyjnie określić kto jest ich docelowym klientem. Czy będzie to samotny ojciec chcący wywalczyć wyższe alimenty, czy prezes dużej spółki, który poświadczył nieprawdę i czeka go teraz bliższe spotkanie z prokuratorem, a może koncern naftowy negocjujący kontrakty w Kuwejcie. 

Nie wierzysz? Przeprowadź mały eksperyment i wpisz w Google hasło: „adwokat” lub „radca prawny” i miasto, w którym mieszkasz. Potem po kolei otwórz 10 pierwszych wyników wyszukiwania i odszukaj zakładkę „Specjalizacja”, „Oferta” czy jakąkolwiek inną wskazującą na to czym się dana kancelaria zajmuje. Jestem przekonana, że  większość kancelarii, jakie udało Ci się wyszukać, zajmuje się większością dziedzin prawa.

Ale czy bycie specjalistą od wszystkiego ma jakikolwiek sens? A co ważniejsze – czy idąc tą drogą można się w jakikolwiek sposób wyróżnić?

Dlatego pierwsze, co powinieneś zrobić, to stworzyć sobie AWATARA IDEALNEGO KLIENTA. 


I. Stwórz sobie awatara, czyli kim jest Twój idealny klient?

Uśmiechnięty mężczyzna w białej koszuli

Zastanów się z jakimi klientami chciałbyś pracować, jakie są ich problemy i jak chciałbyś je rozwiązywać. To w oczywisty sposób przekłada się na to jakie treści będziesz zamieszczał na swoim blogu i w mediach społecznościowych. 

Nie da się przecież zainteresować wszystkich wszystkim i jeszcze namówić tych wszystkich, aby wszystko od Ciebie kupowali. No po prostu się nie da. 

Nie wierzysz? 

Weźmy pod lupę kilka popularnychpolskich blogów:

  • Mamaginekolog – grupa docelowa: młode kobiety planujące macierzyństwo oraz młode matki
  • PaniSwojegoCzasu – grupa docelowa: kobiety, które chcą się nauczyć jak zarządzać swoim czasem 
  • Jak oszczędzać pieniądze – grupa docelowa: osoby, które interesuje zagadnienie finansów osobistych
  • Doktorania – grupa docelowa: ci, których interesuje temat zdrowego odżywiania
  • Jadłonomia – grupa docelowa: weganie i osoby zainteresowane wegańskimi przepisami
  • MakeLifeEasier – grupa docelowa: młode kobiety zainteresowane modą i tematyką lifestylową

Z prawniczego podwórka:

  • Prakreacja – grupa docelowa: osoby działające w branży e-commerce –  przedsiębiorcy, twórcy, freelancerzy
  • Blogrozwód – grupa docelowa: osoby, które myślą o rozwodzie lub separacji 
  • Mamagerka umów – grupa docelowa: właściciele małych i średnich biznesów online
  • znakitowarowe-blog.pl – grupa docelowa: właściciele marek, którzy są zainteresowani ich ochroną
  • Matkaprawnik – grupa docelowa: jak autorka sama wskazuje: „Moja praca tutaj polega na pomocy prawnej kobietom w szczególnym okresie życia jakim jest macierzyństwo”

Napiszę to jeszcze raz – stworzenie awatara idealnego klienta to najczęściej pomijany, a jednocześnie NAJWAŻNIESZY krok, jeżeli chcesz, aby Twoje działania online przyciągnęły nowych klientów dla Twojej kancelarii. 


II. Ustal jaki jest największy problem Twojego idealnego klienta i jak Ty możesz go rozwiązać

Zamyślony mężczyzna na szczycie góry

Naturalnie pierwszą myślą, jaka Ci się nasunie, będzie świadczenie Twoim przyszłym Klientom pomocy prawnej w formie postów na blogu. 

Zastanów się jednak nad jakąś inną formą. Może stworzysz płatnego e-booka, albo zaczniesz sprzedawać interaktywne wzory umów? Możliwości jest mnóstwo, ale zawsze muszą być one dostosowane do potrzeb Twoich klientów. 


III. Sprawdź, jakie tematy najbardziej interesują Twoich przyszłych klientów analizując wyniki wyszukiwania u konkurencji

Umowa leząca na stole i dłonie dwóch osób - Jak stworzyć wpis na bloga prawniczego

Można to zrobić na dwa sposoby – za pomocą płatnych programów(bądź też ich darmowych wersji, które na początek powinny Ci w zupełności wystarczyć), ale z pomocą przyjdzie także stary dobry Google. 

Zastanów się jakie zwroty wpisałby w Google Twój idealny klient? Zapisz sobie 5-10 takich zwrotów. 

Załóżmy, że Twój idealny klient to samotny ojciec, który chce uzyskać wyższe alimenty dla syna. W jego przypadku zwroty, jakie mógłby wpisać w wyszukiwarkę mogą się przedstawiać następująco:

  1. „jak uzyskać wyższe alimenty”
  2. „pozew o alimenty”
  3. „jak napisać pozew o alimenty”
  4. „ile wynoszą alimenty”
  5. „wysokość alimentów”
  6. „ile sąd zasądzi alimentów”
  7. „kiedy należą się wyższe alimenty”
  8. „alimenty na dziecko”
  9. „alimenty na dziecko które ma 5 lat”
  10. „czy można zwiększyć alimenty”

Jeżeli w jednym z pierwszych wyników wyszukiwania znajdziesz bloga, który skupia się na tematyce alimentów, to wejdź na niego i go przeanalizuj. Sprawdź, które z postów są najpopularniejsze, miały najwięcej komentarzy i najwięcej osób podzieliło się nimi w mediach społecznościowych.

Możesz to sprawdzić korzystając z narzędzia BuzzSumo Competition Research


IV. Dokonaj analizy słów kluczowych i zadbaj o SEO

Witryna internetowa narzędzia KWFinder - Jak stworzyć wpis na bloga prawniczego

Aby Twój blog znalazł się w wysokiej pozycji w Google, musi być zoptymalizowany, zarówno pod względem technicznym, jak i pod względem treści. Tym właśnie zajmuje się szybko rozwijająca się branża SEO, czyli Search Engine Optimisation. 

Do ważnych elementów SEO niezwiązanych ze słowami kluczowymi należą:

  1. Prędkość ładowania się strony,
  2. Linki użyte na stronie, zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne,
  3. Struktura adresu linku – URL – im krótszy tym lepiej,
  4. Meta dane – meta opis naszej strony i tytuł,
  5. Obrazek główny do tekstu i inne zdjęcia w tekście,
  6. Responsywność strony – czy dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych.

Przy pisaniu postów blogowych najważniejsze jednak będą słowa kluczowe. 

Popularne słowa kluczowe możesz przeanalizować przy pomocy specjalnych narzędzi, np. KWfinder (jeżeli dziennie wpiszesz do 5 fraz kluczowych, jest ono całkowicie darmowe). Pomoże Ci ono określić:

  1. Ilość wyszukiwań (tzw. keywordvolume), czyli jak dużo osób wyszukuje danego słowa w danym okresie czasu,
  2. Trudność danego słowa, czyli jak trudno wypozycjonować się na 1 miejscu na 1 stronie Google (tzw. keyworddiffiulty),
  3. Konkurencję – jak wielu reklamodawców płaci za płatne reklamy w przypadku tego słowa kluczowego. 

Z listy, która Ci się wyświetli, wypisz te słowa, które mają najniższą trudność i konkurencję i najwyższy współczynnik wyszukiwań. To są twoje słowa kluczowe. 


V. Stwórz posta na blog z odpowiednim zagęszczeniem słów kluczowych

Witryna internetowa Keyword Density Analysis Tool - Jak stworzyć wpis na bloga prawniczego

Skoro już masz odpowiednie słowa kluczowe, powinieneś je odpowiednio zastosować w swoim wpisie na blogu. 

Co to znaczy odpowiednio?

Wskaźnikiem dobrze zoptymalizowanego tekstu pod dane słowo kluczowe jest tzw. współczynnik zagęszczenia słowa kluczowego (keyworddensity). 

Jest to po prostu stosunek liczby danego słowa kluczowego do liczby wszystkich słów w tekście. 

Aby obliczyć stężenie słów kluczowych możesz wykorzystać wtyczkę Yoast SEO (jeżeli Twój blog działa na platformie WordPress), lub też wkleić link do tekstu do narzędzia KeywordDensity Analysis Tool:

https://imninjas.com/seo-tools/keyword-density/

Słowa kluczowe powinny znaleźć się szczególnie w:

  • Tytule posta
  • Śródtytułach
  • Na początku pierwszego akapitu
  • W opisach obrazków (także opisach alternatywnych)

VI. Promuj swojego posta w mediach społecznościowych i za pomocą newslettera

Witryna internetowa skrzynku mailowej gmail - Jak stworzyć wpis na bloga prawniczego

Kiedy napiszesz już idealnego posta dostosowanego do idealnego klienta ze wszystkimi słowami kluczowymi w odpowiednich miejscach, podziel się nim ze światem – udostępnij link na wszystkich platformach, na których publikujesz. 

Tak naprawdę kwestia promocji postów blogowych w mediach społecznościowych to zupełnie osobne zagadnienie, któremu warto poświęcić osobny wpis. Na ten moment zapamiętaj, że to ważne i powinieneś to robić, jeżeli poważnie myślisz o swojej blogowej działalności. 

Na koniec kilka uwag na temat długości postów i częstotliwości ich zamieszczania. 


Jak długi powinien być post?


Większą szansę na „wybicie się” w Google mają dłuższe posty – ok. 1200 – 1700 słów. 


Jak często publikować?

Zegar z budzikiem

To oczywiście zależy od tego, jak dużo czasu możesz poświęcić na pisanie i promowanie nowych treści. 

Optymalnie najlepiej by było, abyś publikował raz w tygodniu. Jednak nie ma sensu tego robić, jeżeli tak częste publikowanie nie pozwoli Ci na:

– odpowiednią analizę słów kluczowych i świadome wybranie najlepszego tematu

– napisanie tekstu naprawdę wysokiej jakości, z rzetelnymi i przydatnymi informacjami, linkami i grafikami

– rzetelną promocję tekstu poza stroną. 


Co może pójść nie tak?

Plastikowy pistolet zabawka

Jeżeli doczytałeś do tego miejsca, to znak, że już wiesz jak stworzyć wpis na bloga prawniczego, aby był skuteczny, czyli przyciągał ruch z wyszukiwarek. Jeżeli jednak w dalszym ciągu się zastanawiasz, czy blog jest Ci rzeczywiście potrzebny, nie wahaj się ani chwili.

Założenie bloga to świetna decyzja – nigdy jej nie pożałujesz.

Aby jednak Twój blog dla Ciebie pracował, koniecznie musisz pamiętać o jednej rzeczy – twórz codziennie.

Prawo to naprawdę ciężki kawałek chleba. Niezwykle trudno wygospodarować czas na jakiekolwiek inne aktywności, w tym na działalność blogową. Dlatego najlepiej sprawdzi się metoda małych kroków. Jedna – dwie godziny dziennie na analizę tematów, słów kluczowych, konkurencji i pisanie powinny wystarczyć, abyś po tygodniu stworzył wpis na bloga prawniczego godny tego, aby zaprezentować go światu.

Jeżeli jednak obawiasz się, że nie jesteś w stanie poświęcić blogowaniu wystarczająco dużo czasu i zaangażowania, może warto skorzystać z pomocy innych prawników i specjalistów od SEO, którzy zawodowo zajmują się content marketigiem prawniczym.

Wiemy (z własnego doświadczenia!) że niewielu prawników znajdzie czas na regularne blogowanie. Dlatego właśnie stworzyłyśmy blogiprawnicze.pl 

Skorzystaj z naszego pakietu postów do 31.09.2019 i otrzymaj 20% zniżki!

Zaoszczędzony czas możesz spożytkować tak jak lubisz. I niech to nie będzie praca na rzecz kancelarii – w końcu ktoś właśnie robi to za Ciebie 😊

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *